“چرا اپل بایستی سونی را بخرد”
فردریک فیلو در ماندِینوت مینویسد:
تصاحب سونی میتواند به اپل مزیت رقابتی بزرگی بدهد: دسترسی به پیشرفتهترین تراشهها [و سنسورها]ی دوربین، و پیشی گرفتن از همه رقبا در صنعت تلفن هوشمند. با توجه به اهمیت دوربین برای آیفون، این یک توجیه قوی برای رقابت با برند سامسونگ گلکسی و گوگل پیکسل است.
من تقریبا مطمئنم که این مزیت رقابتی بیش از دو سه سال دوام نمیآورد. سامسونگ البته در این سالها تلاشهایی برای کاهش سلطه سونی داشته، اما کسی چه میداند، شاید اگر در تنگنا قرار بگیرد منابع بیشتری وسط بیاورد و پیشرفت چشمگیری بکند.
و تبدیل کردن سونی پیکچرز استودیوز (سینما و تلویزیون) به اپل پیکچرز استودیوز میتواند اپل را تبدیل به یکی از ۶ استودیوی بزرگ هالیوود کند، با سهم بازاری تقریبا برابر با استودیوی فاکس قرن بیستم (در سالهای اخیر هر دو تقریبا سهمی ۱۰ درصدی داشتهاند). هیچ شکی نیست که ترکیب آرشیو و داراییهای محتوایی سونی با فروشگاه آیتونز، اپلتی.وی، آیپد و آیفون، استودیوی اپل-سونی را رونق بیشتری خواهد بخشید.
با این بخش از استدلال نمیشود مخالفت کرد.
و دیگر برند سونی، پلیاستیشن با سهمی ۵۷ درصدی و درآمدی ۲۰ میلیارد دلاری، بازار کنسولهای بازی را تسخیر کرده است. فروش پلیاستیشن ۴تقریبا دو برابر مایکروسافت اکسباکس و چهار برابر نینتندو Wii است.
و با این یکی هم نمیشود مخالفت جدی کرد، هر چند اپل تمایل خاصی به ویژهبازارها و علاقهجوها (در این مورد، گیمرها) ندارد.
اپل در عمرش غیر از خرید نکست -که زمینه بازگشت استیو جابز را پیش آورد- و خرید بیتس -که مدیرانش از دوستان قدیمی جابز و کیو بودند- تا امروز هیچ خرید بزرگی نداشته است. اغلب شرکتهایی با تیمهای کوچک را خریده که میتواند آنها را در خودش هضم کند، نه آنهایی که شاید فرهنگشان با فرهنگ اپل برخورد کند. و من مطمئنم نیستم که سونی امروز چقدر شبیه سونی قدیم باست که جابز آن را دوست داشت و با موسسش، آکیو موریتا دوست بود.
منبع: بلاگیک